fbpx

Skriveterapi – kan du skrive det av deg?

Skriveterapi – kan du skrive det av deg?
Skriveterapi – kan du skrive det av deg?

Skriveterapi, eller terapeutisk skriving, har fått økt fokus når det gjelder å bearbeide følelser. Jeg har i mange år gitt klienter råd om å skrive når de bearbeider følelser. Det er en metode jeg blant annet har lært gjennom positiv psykologi.

Positiv psykologi

Å skrive ned 3 positive ting hver kveld, over tid, skal for eksempel, ifølge Martin Seligman (opphavsmannen til positiv psykologi), kunne redusere depresjon med inntil 50%.

Enkelte av mine pasienter har funnet øvelsen svært meningsfull og fått god effekt av den. Andre har opplevd det både tilnærmet umulig å skrive ned 3 positive ting hver dag. De synes ofte det er meningsløs bruk av tid å sette seg selv i en situasjon de vet de ikke mestrer. Den som vurderer å skrive må altså kjenne etter om det passer for dem.

Positive effekter påvist av forskere

Forskerne Spera, Bhurfeind og Pennebaker gjorde en studie på en gruppe arbeidsløse. Noen skrev om sine negative erfaringer rundt det å miste jobben. Den andre gruppa skrev ikke om dem. Studien viser at over 50% av dem som skrev om følelsene sine hadde fått ny jobb etter 8 mnd. Bare 19% av dem som ikke skrev hadde fått ny jobb. Skriverne drakk også mindre alkohol enn dem som ikke skrev.

Terapeutisk skriving

I terapi ser vi ofte at den som evner å skrive seg gjennom vonde opplevelser kan ha god effekt av det. Nøkkelen til suksess med det som kan kalles «terapeutisk skriving», er at den som skriver må ha et ønske om det selv. Dersom noen overtales til å skrive om noe før de opplever seg klare for det selv, kan det få motsatt effekt. Den negative effekten kan da øke fokuset på de vonde følelsene.

Hvis du grubler mye og ikke kommer videre, så kan det være en indikasjon på at du er klar for å feste tanker og ord på papiret. Dersom du viker unna det vonde og helst vil slippe å forholde deg til det, så er det nok et tegn på at skriving er prematurt.

Den største fordelen med å skrive er at vi involverer flere deler av oss selv i bearbeidingen av følelsene.  Når vi fester egne tanker og følelser på papir, blir det nesten som å snakke med en annen om det.

Skriving skaper intellektuell avstand til følelser

Noen ganger blir så fylt av følelser at vi ikke greier å få tak i den delen av oss som huser de reflekterte tankene. Det er de reflekterte tankene som bidrar til at vi kan roe oss ned igjen. Dersom det skjer, kan det være veldig lurt å begynne å skrive. Det blir lettere å sortere tankene OG å dra oss ut av følelsesmessige virvelstrømmer, når vi skriver.  Når vi leser det vi skriver, blir det mer effektivt enn når vi «snakker i tankene». Jeg tror det handler om at det er den intellektuelle delen av hjernen vår som skriver. Emosjonene er ofte mer automatiserte. Dermed setter de oss raskere i modi som ligger modningsmessig langt tilbake i tid.

Les mer her

Her kan du lese litt mer om det å skrive av seg følelser. Kanskje det er en metode du kunne ha nytte av?

Legg til kommentar

E-postadressen din publiseres ikke. Påkrevde felt er merket *