fbpx

Praktiser mindfulness hver dag

Praktiser mindfulness hver dag

Praktiser mindfulness hver dag fordi det kan hjelpe deg med å redusere stress, gi deg økt selvtillit og bedre selvbilde, samt forbedre humøret og søvnen ditt. Mindfulness, eller oppmerksomt nærvær på norsk, er en praksis som har fått mye oppmerksomhet de siste årene fordi den potensielt positive effekten på folks mentale helse er så god. La oss se nærmere på hvorfor det er bra for den mentale helsen med regelmessig praksis.

Redusere stress

Først og fremst kan mindfulness bidra til å redusere stress. Praktiser mindfulness hver dag så du lærer å bli mer oppmerksom på tankene dine og det som skjer i kroppen din uten å fordømme det. Dette kan hjelpe deg med å identifisere stressende situasjoner og de mentale og kroppsklige reaksjonenen du får på dem før de tar overhånd. Ved å øve på å være tilstede i øyeblikket, kan du også lære å roe ned og berolige deg selv når du blir overveldet.

Bedre selvbilde

Videre kan mindfulness bedre selvbildet ditt. Når du blir mer oppmerksom på tankene dine, kan du også legge merke til hvordan du snakker til deg selv og om deg selv. Ofte kan vi være våre egne verste kritikere og la negative tanker ta overhånd. Praktiser mindfulness hver dag så du kan lære å gjenkjenne disse tankene og erstatte dem med mer positive og støttende tanker. Dette kan bidra til å bedre selvfølelsen din over tid.

Bedre humør

Til slutt kan mindfulness forbedre humøret ditt. Praktiser mindfulness hver dag så du kan bli mer bevisst på de positive tingene i livet ditt, og legge merke til øyeblikkene av glede og takknemlighet. Dette kan bidra til å øke følelsen av lykke og tilfredshet. Ved å være mer oppmerksom på tankene dine, kan du også identifisere når du begynner å bli negative eller bekymret, og ta skritt for å endre disse tankene.

Samlet sett kan mindfulness være en enkel og effektiv måte å forbedre den mentale helsen på. Praktiser mindfulness hver dag så du kan du lære å håndtere stressende situasjoner bedre, øke selvtilliten og forbedre humøret ditt. Det tar ikke mye tid eller ressurser å begynne å praktisere mindfulness, så hvorfor ikke prøve det selv og se om det kan være til hjelp for deg?

Psykologspesialistens erfaringer med mindfulness

Selv begynte jeg å praktisere mindfulness i 2018. Den gang var jeg ansatt på Vestfold Distriktspsykiatriske Senter og søkte meg til mindfulness for å lære stressmestring. Det fungerte ganske bra, men jeg praktiserte ikke hver dag. Etter hvert forstod jeg at mindfulness kunne gjøre så mye mer enn å redusere stress. Jeg leste massevis av bøker og forskningsrapporter og bestemte meg til slutt for å lære faget slik at jeg kunne benytte det på flere klienter enn dem som strevde med stress og utladethet.

Fra nyttig verktøy til regelmessig praksis

Jeg hadde vært på flere korte retreater siden jeg ble interessert i mindfulness. Først høsten 2022 dro jeg på min første 10-dagers stille retreat. Det høres ut som en helt sprø ting å gjøre, men jeg har alltid likt å gjøre ting grundig 😉 10 dager i stillhet og med timesvis meditasjon hver dag viste meg det fulle potensialet som ligger i regelmessig mindfulnesspraksis.

Siden retreaten har jeg meditert 1 time hver morgen og 20-30 min hver kveld. Jeg er enda mer fokusert gjennom arbeidsdagen og holder meg lettere emosjonelt inntonet på den enkelte klient. Stemningsskiftene i en psykologisk praksis kan være enorme fra den ene klienten til den andre. Med maks 15 minutters omstillingstid mellom klientene, er det godt å ha et verktøy som kan nullstille meg raskt. Regelmessig mindfulnesspraksis sikrer at verktøyet mindfulness nå er lett tilgjengelig og automatisert.

Bedre søvn

I tillegg til at jeg lettere kan omstille meg på dagtid, har jeg hatt søvnmessig gode effekter av å praktisere mindfulness hver dag. Da jeg kom i overgangsalderen 49 år gammel, mistet jeg sammenhengende nattesøvn. Fram til jeg begynte å meditere fast morgen og kveld våknet jeg mange ganger hver natt. Når jeg først våknet måtte jeg ofte stå opp og gå på toalettet og det ble vanskelig å sovne igjen.

Siden høsten 2022 kan jeg telle på én hånd hvor mange netter jeg har våknet og gått på toalettet. Jeg drikker like mye væske på kveldstid, så det skyldes ikke at jeg har en mindre full blære. Jeg har ingen biologisk logisk forklaring på hvorfor jeg slipper å stå opp, men jeg tror det henger sammen med at jeg ikke blir liggende våken så lenge når jeg først våkner av et hetetokt. Mindfulness hjelper meg å styre tankene og vende tilbake til søvnmodus raskere enn jeg greide uten regelmessig praksis.

Roligere temperament

Jeg har alltid hatt mye energi og et «lettfyrt temperament». Med jevnlig mindfulnesspraksis er jeg roligere på de fleste måter . Jeg fyrer meg ikke opp over uvesentligheter lenger. Jeg kan fremdeles bli irritert eller sint. Men jeg slipper å bli irritert over ting jeg etterpå angrer over at jeg lot meg affisere av. I psykologien kaller vi det å bli mindre reaktiv (har kan du lese Store Norskes definisjon på reaktiv). Reaktivitet utløses av triggere. det er deilig å slippe å oppleve at «noe» kan trykke på en knapp og utløse en reaksjon i meg som jeg ikke 100% styrer selv.

Når jeg selv kan styre hvilke reaksjoner jeg slipper ut har jeg det bedre både med meg selv og andre.

Sunnere valg

Følelser virker inn på svært mange av avgjørelsene våre. Mindfulness handler nettopp om å forholde seg til det som faktisk er tilstede, her og nå. Du trenger ikke reagere på det som er der, eller fordømme det som er der. Praktiser mindfulness hver dag så du lettere kan forholde deg til de følelesene og tankene som oppstår uten å handle på dem. Det betyr at det for eksempel kan bli lettere å foreta sunne valg. Både det å trøstespise eller det å la være å trene utløses ofte av negative følelser. De negative følelsene fører til at vi vil trøste oss selv. Når vi trener oss opp til å være tilstede her og nå blir det enklere å ta de valgene vi vet er bra for oss på sikt. Regelmessig praksis sikrer at de gode vanene vedvarer.

Trenger du hjelp til å starte regelmessig mindfulnesspraksis?

Da kan du melde deg på mindfulnesskurs med psykologspesialist Trine Elverum i Tønsberg! Du kan lese mer om mindfulnesskurset her.